Sunday 22 July 2012

Siapa yang Syirik?

Alhamdulillah. Da puasa 2 hari. Hari pertama puasa berbuka di jalanan, it was awesome btw. Hari ni pun berbuka tanpa nasi, makan apa yang ada sebab tak sempat nak masak dan tak sempat nak beli. Sampai rumah dari KL tinggal lagi berapa minit nak azan Maghrib. Tapi berbuka tak semestinya makan nasi ye tak? *saja nak kecoh kejap*

Jujur, saya sangat sangat sangat dan teramatlah penat. *hiperbola* Lepas Maghrib dah berkira-kira nak tidur terus. Otw balik dari KL tadi pun 3 kali kereta masuk lane sebelah *bolot dua lane* sebab saya terlelap semasa drive. =OOO   Tapi Alhamdulillah, selepas kali ke 3 tersasar, terus jumpa perhentian dan Alhamdulillah dapat jugak mujahadah melawan kantuk tu. Sampai sekarang. *sebab excited nak cerita*

Dan saya bersyukur sebab memilih untuk ke surau over tidur. Kalau saya tak ke surau tadi,banyak benda saya terlepas dan saya tak kan ada benda nak share. Hehe.

Seperti biasa, di surau kawasan rumah saya ni tak buat tadarus Al-Quran selepas tarawih, ada tazkirah. Kalau hari biasa, lepas Maghrib ada tazkirah. Bulan puasa tazkirah lepas tarawih.

Ustaz tadi share banyak, tapi saya nak share sikit je. InsyaAllah.

Selalunya bila non-muslim menggunakan nama Allah, apa reaksi kita? Kadang-kadang kita ada kawan-kawan non-muslim yang menggunakan perkataan 'InsyaAllah' 'MashaAllah' 'Subhanallah' dan 'Allah' sendiri. Kita biarkan atau kita tegur? Kenapa pulak non-muslim tak bole guna? Lebih terkilan bila ada di antara kita yang lantang menyuarakan "Kau tak bole sebut macam tu, Allah tu tuhan kami, tuhan korang berhala". Sedangkan setiap hari, dan berkali-kali kita berikrar "Alhamdulillah hirabbil a'lamin" ; Segala puji bagi Allah, TUHAN SEKALIAN ALAM. Kita mengaku Allah tuhan sekalian alam, tapi kenapa ada di antara kita yang cakap Allah tu tuhan kita, tuhan orang lain berhala? Ada ke tuhan selain Allah? Apa jadi dengan syahadah kita? Sekarang siapa yang syirik? *Ke tak faham apa yang dibaca? Al-fatihah sekadar Al-fatihah*

Saya tak cakap sapa-sapa, tapi bila ustaz cerita pasal tu tadi, rasa tersentap sikit. Alhamdulillah sekarang setelah faham sedikit sebanyak, saya tak pernah cakap macam tu. Tapi siapa tahu, kalau dulu semasa jahil saya juga pernah mengeluarkan kata-kata begitu kepada kawan-kawan. Dulu kecik-kecik duduk dalam komuniti yang banyak non-Muslim. Hmm.

Apapun, dalam berjela-jela cerita ni, saya punya main point cuma seciput tu je. Mintak maaf ye. Allah Tuhan Sekalian Alam, bukan Tuhan Orang Islam sahaja. Kita yang dah Islam, seharusnya bersyukur dan cuba menarik mereka-mereka yang jauh itu untuk memahami dan merasai keindahan Islam, bukan menjauhkan lagi mereka dari cahaya. InsyAllah.

P/S : Ustaz tu takde la cakap kasar macam saya tulis kat atas tu. ;D


"Siapa yang syirik?"

4 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenak kurang agree syam? btw xda mek tgok video ya. ny pasal apa?

      Delete
  2. thanks umi...ringkas but cukup memberi kesedaran..alhamdulillah! :)

    ReplyDelete