Monday 23 July 2012

Allah Datangkan Ramadhan Lagi. Kenapa?

Alhamdulillah. Kita masih DIPILIH untuk bertemu Ramadhan. Yakinlah bahawa kamu bukan yang 'terpilih' tetapi kamu benar-benar 'dipilih' untuk bertemu Ramadhan. Kamu dipilih untuk menjadi tetamu Ramadhan.

Apa yang kita tau tentang Ramadhan? Antaranya ialah, Ramadhan merupakan bulan dimana dosa dihapuskan *insyaAllah* dan pahala dilipatgandakan. *InsyaAllah*. Dan kenapa kita dipilih menjadi tetamu Ramadhan? Kerana Allah tahu betapa banyakkkkkkkkkk nya dosa kita dan betapa sedikittttttttt pahala kita. Sweet kan Allah? Masih memberikan kita peluang setelah kita melakukan pelbagai jenis kemungkaran. :')

Haritu ada seorang akhawat share satu cerita. Meh saya cerita balik.
Ada dua orang hamba Allah, seorang ni mati shahid, hebattttttt amalan, tapi mati awal. Yang seorang lagi, amalannya biasa-biasa, mati pun biasa-biasa tapi umurnya panjang. Apabila tiba masa untuk masuk ke syurga, yang amalan biasa-biasa, mati biasa-biasa tu masuk syurga lebih awal berbanding yang gugur shahid. Kenapa? Ce teka ce teka. *angkat-angkat kening* Sebab...

Bertemu Ramadhan merupakan satu nikmat. Alhamdulillah. Time Ramadhan ni la kita nak topup amalan-amalan kita, nak kumpul pahala banyak-banyak. Sekiranya kita masih rasa bahawa kita ni dah banyak pahala, maknanya, ada masalah dengan hati dan iman kita. Tak mau la macam tu k. Dan apabila kita masih rasa bahawa kita ni banyak sangat dosa, walau setinggi mana orang memandang kita, orang kata kita hebat, kita ustaz, kita ustazah, kita hebat beri ceramah, kita banyak ilmu, insyaAllah, itu tandanya kita punya hati yang baik. Merasakan kita ni dah banyak buat baik, dah banyak pahala mungkin disebabkan adanya ujub, riak, takkabur dalam hati kita. Mudah-mudahan Allah keluarkan semua penyakit-penyakit hati ini dari dada kita. Aamiin.

Pada bulan Ramadhan kita buat apa? PUASAAAAA!! *yeay btol* Kenapa puasa? Kerana puasa mampu menundukkan nafsu. Bagaimana? Pernah tak dengar cerita tentang nafsu?

Apabila Allah bertanya pada akal, siapa tuhannya, akal menjawab "Allahu Rabbi ; Allah Tuhanku". Baguskan akal. Sekali je da mengaku Allah tuhannya. Dan kemudian Allah bertannya kepada nafsu, siapa tuhannya. Maka jawab nafsu, "Aku tak tahu". Fuh, nafsu kata tak tahu, padahal tahu. Lalu Allah campakkan nafsu ke neraka untuk 70 ribu tahun. Selepas tu, Allah keluarkan nafsu dan tanya lagi skali, siapa tuhannya. Kali ni lagi degil nafsu. "Aku takkkk tahuuuuu". Panjang je jawab tak tahu. Betul-betul degil padahal dah kena seksa beribu-ribu tahun. Lepas 70 ribu tahun kedua, nafsu dikeluarkan semula dan ditanya kembali siapa tuhannya. Dan nafsu masih degil. "Akuuuuu taakkkkkkk TAHU!" Ish, dahsyatkan nafsu? Allah campak lagi dalam neraka. Kali ni nafsu tak diberi makan. Rupa-rupanya dalam neraka pun ada makan minum. So tak pe la eh masuk neraka? Takkk, bukan macam tu. *geleng laju-laju*

Makanan ahli neraka itu terdiri dari buah berduri yang dinamakan buah Zaqum yang mana, buah ini teramatlah pahit. Dan seandainya sedikit dari kepahitan buah ini dicampakkan ke bumi, maka jadi padang jarak padang terkukurlah bumi kita. Bole bayangkan? This is beyond imagination ladies and gentlemen. *Chewah, speaking* Bila dah diseksa tanpa makan ni, barulah nafsu mengaku, "Allahu Rabbi" .

Dan kerana itulah berpuasa dapat menundukkan nafsu. Sejarah penciptaan nafsu juga menunjukkan bahawa nafsu yang diseksa untuk beribu-ribu tahun masih enggan mengaku Allah itu tuhannya. Hanya selepas tidak diberi makan + seksaan baru nafsu mahu mengaku. Jadi, sebenarnya dengan berpuasa dapatlah kita menundukkan nafsu. InsyaAllah. Dah sebelas bulan kita makan segala jenis makanan. Tolak batu kayu, semua telan. Lain la macam saya, tolak batu kayu sayur dan pelbagai jenis makanan tak makan. =P Makan banyak sebenarnya memberi kekuatan kepada nafsu. Kalau nafsu kita tu mudah dijinakkan takpe la jugak. Ni nafsu melampau-lampau, sampai akal diketepikan. Astaghfirullah. >__<

Diriwayatkan dari Abu Hurairah ra. Rasulullah bersabda "Puasa itu adalah separuh kesabaran" (HR Ibn Majah)

Sabda Rasulullah, "Puasa itu perisai, maka orang yang berpuasa janganlah bercakap kotor dan melakukan perbuatan orang jahil"

InsyaAllah, setakat ni je. Nanti-nanti saya share lagi. ;)

P/S: Kenapa yang biasa-biasa tu masuk syurga dulu? Sebab....Dia panjang umur dan lebih banyak bertemu Ramadhan. :DDD Semoga kita dipanjangkan umur yang berkat dan dipertemukan dengan banyak Ramadhan. InsyaAllah.


P/SS: Terpilih itu secara tidak sengaja, dan DIPILIH itu sengaja. Dan kita memang sengaja Allah pilih untuk bertemu Ramadhan, jangan sia-siakan. ;)


Alhamdulillah! Aku hambaMu yang dipilih. Terima Kasih Ya Allah.

No comments:

Post a Comment