Saturday 2 June 2012

Life as I See It #4 ; Tadabbur Alam.

Tadabbur tu apa ek? Selalunya term tadabbur ni popular dalam kalangan budak-budak usrah. Tak gitu? Setiap kali usrah mesti TS (Tadabbur surah) kan? Tapi betul ke tahu apa maksud tadabbur tu? Tadabbur bermaksud ??? Ce teka ce teka. *hihihi* Yang tu tadabbur surah, post saya plak cakap tadabbur alam, apa ni?

Kalau tak bagitau tadabbur tu apa, susah plak nak cakap tadabbur alam ni apa. =.='' Tapi takpe, tadabbur alam is berjalan dan bermusafir untuk melihat kebesaran Allah yang diciptakan untuk mereka yang berfikir. Siapa mereka yang berfikir? Kitaaaaaaaa~ (baca dengan nada budak sekolah jawab soalan cikgu dalam kelas.) So, sila cari sendiri maksud tadabbur itself. It's your homework. Nak dapat pahala lebih, kena la usaha lebih kan?

Siapa kita? Kita adalah manusia. Eh, ada orang utan ke baca blog saya? Waaaaa~

"(Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata) ; 'Wahai Tuhan kami, tidaklah Engkau menjadikan semua ini sia-sia!' " (Al-Imran : 191)

Tidaklah semua yang Allah ciptakan ini sia-sia, melainkan untuk kita hambaNya berfikir.

Rasulullah bersabda, "Berfikir sesaat itu lebih baik dari beribadat setahun" (Ibnu Hibban)

Tapi tak bermaksud bila kita dah berfikir sesaat tu, tak payah beribadat dah sepanjang tahun, kan berfikir tu lebih baik. Bukan begitu. Kamu semua kan bijak, mesti la faham apa maksud sabda Rasulullah. *tolongla faham*

Setiap yang diciptakan, setiap perkara yang berlaku, pasti mengingatkan kita pada Allah. Ke tak? Janganlah begitu, mereka yang berfikir juga mereka yang selalu berzikir. Kalau apa yang kita lihat, atau apa yang kita lalui masih tidak meningatkan kita pada Pencipta kita, something is wrong with our iman. Fix it, please.

Kenapa tiba-tiba cerita pasal tadabbur alam ni? Sebabbbbbb, saya baru balik dari perjalanan yang agak memenatkan, tapi seronok! Alhamdulillah. Dari Ipoh ke Cameron. Dari Cameron ke Jengka. Dari Jengka ke Kuantan. Dari Kuantan balik semula ke Ipoh. *fuh penat giler (sambil lap hingus)* Walaupun sampai-sampai je kat Kuantan terus demam sampai sekarang (sebab tu hingus leleh-leleh), tapi saya dapat banyak pengajaran dari perjalanan kali ni. Alhamdulillah. =D

Jom saya share sikit apa yang saya nampak sepanjang perjalanan. *wink*



Ni kat Cameron Highlands. Banyak lagi view yang menarik tapi saya tak berapa pandai nak tangkap gambar so jadi tak berapa nak cantik.


Kat Jengka saya tak sempat nak tangkap gambar banyak-banyak. Kucing comel ni je la yang ada. Makhluk Allah yang adorable kan? Rasulullah pun sayang kucing, kenapa tidak kita? =D



Ni gambar otw ke Kuantan. Air tu kat Gambang Waterpark. Singgah sebentar je. And, terima kasih kepada air tu, saya berjaya cuba 2 teknik tangkap gambar air. Alhamdulillah. Nampak tak bezanya? =P




Ni di Kuantan.


Ni pakcik Syuib bin Alif. Pakcik ni jaga tandas awam kat sebelah hotel Mega View. Sempat la sembang sikit-sikit ngan pakcik ni. Mekasih sebab sudi layan saya pakcik. =) Tu pokok Pakis Hutan. Pakcik Syuib yang cakap.


Bunga ni cantik. Dan mampu tumbuh sepasu dengan pokok yang sangat besar. Subhanallah. MasyaAllah. Hebat kan? Kecik, cantik, hebat.


Ni seorang pakcik tua yang jalan tanpa selipar. Tapi bila senyum, pakcik ni nampak sangat bahagia. Kalau tengok muka sahaja, macam takde masalah, tak sedih sikit pun. Padahal jalan raya tu sangat panas dan dia hanya kutip tin. Kalau pakcik ni mampu bersyukur dan wajahnya nampak riak bahagia, kenapa tidak kita yang ada hampir segalanya? *Tepuk dada tanya iman*


Ni kat tol Ipoh. Selamat sampai. Alhamdulillah.

************************************

Dah tengok gambar? Apa yang awak dapat dari gambar-gambar tersebut? Hanya sekadar melihat sebab saya post disitu? Ishishish, no good la you. Sekali lagi diingatkan, semua yang Allah jadikan ni bukanlah sia-sia. Tapi untuk kita berfikir. Dari awan, langit, air, pokok, haiwan, manusia. Semuanya untuk kita kaitkan dengan kebesarannya. Allah dah sedia macam-macam. Terpulang kepada kita untuk guna macam mana. Sama ada untuk dilihat dan dilupakan begitu sahaja. Atau untuk mengambil ibrah dan menggunakan akal untuk memikirkan kekuasaan Allah.

Jelas terbukti betapa halusnya bahasa Allah untuk menyedarkan manusia agar menikmati kejadian alam ciptaanNya. Orang-orang Muslim adalah mereka yang sentiasa bertasbih memuji Allah, dan seharusnya kita menjadi ahli fikir dan menggunakan teknologi untuk tidak mensia-siakan ciptaan Allah. *That's what i'm trying to do. Semoga Allah redha.* Ambillah segala yang ada di dunia ni untuk akhirat. Buat bekalan bertemu Ilahi agar tak sia-sia kita dilahirkan sebagai manusia.

Walau apa sekalipun yang kita lakukan, cuba niatkan untuk Allah. Berjalan di bumi Allah adalah sesuatu yang amat dituntut dalam Islam sesuai dengan pengulangan firman Allah yang bermaksud;

"Katakanlah (wahai Muhammad)! Berjalanlah kamu diatas muka bumi dan lihatlah (kajilah/selidiklah/analisalah) ..."

Rasailah kenikmatan pada setiap kejadian Allah pada setiap saat walau di mana kita berada dan walaubagaimana sekalipun ia terjadi. InsyaAllah.

FactboutMe 1:  Saya banyak tangkap gambar awan sebab saya rasa awan sangat cantik. Tak perlu tunggu awan tu ada word Allah or Muhammad baru nak kagum ye. Setiap saat dan ketika awan di langit tu sangat mengagumkan. Indahnya ciptaan Allah. 

FactboutMe 2: Suka jugak benda-benda hijau dan bunga yang warna warni. Kalau dulu kat KTT, sangat suka berdiri di koridor sebab nak tengok hutan kat belakang. Orang boleh cakap takde apa pun nak ditengok hutan tu, tapi bagi saya hutan, gunung, bukit, pokok, semua tu ciptaan Allah yang indah dan menenangkan hati. Alhamdulillah. Bila orang tebang hutan tu, saya betul-betul sedih. :(

P/S : Bila nak pergi bermusafir tu, jangan asyik fikir holiday je ye pembaca budiman. Tadabbur alam sangat seronok. Bermusafir dan berfikir. ;)

No comments:

Post a Comment