Friday 13 July 2012

Kasih yang Terabai.

Sape sayang ayah dia angkat tangannn!!! *sayaaaaa* Kan cakap angkat tangan je, tak suruh jawab pun. =P
Nape tiba-tiba tanya sapa sayang ayah dia pulak ni? Ada sebabnya.

Sebenarnya, tanpa sedar, ayah selalu diabaikan. Ye tak? *Takkkkkk* Tipu! Saya berani kata yang kamu tipu. Memang betul, kamu sayang ayah kamu, saya tak nafikan, tapi betul ke ayah kamu tak terabai?
Lupakan dulu tentang ibu, sebab ibu memang sering kali mendapat perhatian lebih. Tanpa kita sedar. Tak percaya?

Cuba kamu ambik masa dan perhatikan sekeliling setiap kali kamu keluar ke mana sekali pun. Ke kalau pergi jalan-jalan tu sekadar jalan-jalan? Shopping sekadar shopping? Tak pernah nak mengambil ibrah dari setiap yang dilihat. Ingat, tarbiyyah itu ada di mana-mana. Cuma terpulang kepada kita untuk melihat dengan mata kasar atau menilai setiap yang dilihat dengan mata hati, kaca mata dakwah, pandangan iman. Nilai diri kita, apa kaca mata kita?

Cukup bebelan di situ. *penat*

Kalau kita lihat, selalunya di pasaraya, ayahkan yang dukung anak-anak kecik? Ibu pulak sibuk dengan barang shopping. Di klinik-klinik dan hospital pulak, selalu kelihatan ibu-ibu tua datang berteman, ayah-ayah pula seorang diri. Apabila telefon, cari ibu. Jarang sekali nak sembang dengan ayah. Bila mengadu, mengadu pada ibu. Bila sedih, pergi kat ibu, bila bercerita, cerita pada ibu. Bila nak duit, mintak dari ibu, ibu mintak dari ayah. Bila nak kahwin, tanya ibu, ibu tanya kat ayah. Bila ada apa-apa, semua nak ibu ibu ibu. Di mana ayah di hati kita?

Apabila di soal begitu, ramai yang memberi alasan, ibu lebih senang di ajak berbincang, ibu lebih memerlukan  teman ayah bole jalan sorang-sorang, ibu lagi senang nak bermanja. Tapi pernah ke kita cuba selami apa yang ada di dasar hati seorang ayah? Pernah ke kita tahu betapa ayah juga mahu perhatian seperti ibu? Mungkin ayah tak pernah suarakan, tapi kenapa kita tak pernah cuba faham?

Siapa pernah dengar iklan KARISMA (Kebajikan Rakyat 1 Malaysia)? Yang dia cakap ayah dia takde karisma tu. Saya teramat tak setuju dengan iklan tersebut. Maafkan saya, tapi SAYA TETAP TAK SETUJU! titik. Kenapa? Mungkin iklan tersebut sekadar nak cakap tentang bantuan tu and janji ditepati. Tapi tak bole buat iklan yang lebih baik ke? Mungkin kamu tak terfikir, dan saya terfikir. Sebab saya ni suka mengkritik kot. Apa yang saya tak setuju? Ok, saya nak ajukan beberapa soalan.

1. Patut ke seorang anak tu cakap ayah dia takde karisma? *ni cam saje nak cari gaduh. haha*


2. Kenapa anak dia tak buatkan cermin mata untuk ayah dia?


3. Kenapa nak suruh ayah pergi mintak duit bantuan untuk buat cermin mata?


4. Kalau ayah dia tak layak dapat duit tu, takkan ada cermin mata la eh?


5. Kalau dia kecik-kecik dulu rabun, dan ayah dia suruh tunggu duit bantuan baru buat cermin mata, rasanya bole lulus periksa ke? Ntah2 huruf pun tak kenal sampai sekarang.


6. Da tu bole pulak cakap kat ayah suruh ajar anak-anak membaca. Janji konon. Da tau ayah janji, bagi la duit untuk ayah buat cermin mata.


7. Dah la suruh ayah mintak duit bantuan untuk cermin mata, suruh ayah ajar cucu-cucu membaca pulak tu. Dari kecik sampai besar keja ayah nak ajar orang lain ke?


8. Tak cukup ke pengorbanan ayah sejak kita kecil sampai nak kena suruh ayah guna duit bantuan untuk keperluan yang memang ayah perlukan?

Mungkin soalan dan pemikiran saya irrelevant. Mungkin mesej yang sampai kat saya berdasarkan iklan tersebut berbeza. Tapi, hanya sebab kerajaan bagi bantuan, tak bermaksud kita tak bole nak bagi duit kat ayah. Kalau kita kecik-kecik sampai besar nak menyusahkan ayah, anak apa kita ni? Kalau dulu ayah sanggup sekat keinginan sendiri demi keperluan kita, kenapa tidak kita? Berapa ratus je la cermin mata tu. HAISH. *Iklan pun bole jadi isu*

Bukan setakat iklan ni, tapi berapa ramai yang bila dah dewasa ni still jalan-jalan ngan mak ayah? Still lepak-lepak sembang gelak-gelak ngan mak ayah? Cium ayah hari-hari. Telefon ayah bukan setakat telefon ibu je (yela, sekarang zaman moden, mak ayah dua-dua ada telefon).

Kalau yang sibuk berdakwah, sibuk ke sana ke mari boleh, tapi tak kan nak luang masa untuk mak ayah sekejap tak mampu? Kalau mampu duduk berbulatan gembira dengan akhawat atau ikhwan, kenapa tidak di ambil masa untuk ayah sebentar? Jangan guna alasan 'sekarang dah takde masa nak rileks'. Sepak karang. Redha Allah terletak pada redha kedua ibu bapa kita, kalau kita sibuk dengan dakwah sampai nak luangkan masa dengan mak ayah *especially ayah* pun takde, tak guna jugak.

Apa kata, mulai dari harini, kita buat perubahan kecil dengan kasih sayang yang besar dalam hati kita. Kalau yang tak pernah cium ayah tu, cuba cium, tengok muka ayah lepas tu, komfem berseri-seri. Before ayah pergi kerja/kita pergi kerja, salam ayah, cium pipi dia, kalau jenis yang suka mengada macam saya, bole la buat muka comel kat ayah. Petang-petang before ayah balik buat minum petang ke, kalau malas pergi la beli. Bukan susah sangat pun. Kalau jauh, cuba kol ayah, sembang ngan ayah jangan sembang ngan mak je. Kalau ayah nak pergi klinik, teman la dia. Lagi-lagi ayah yang dah tua. Kesian dia. Dulu kamu kecik-kecik pergi klinik, ayah sanggup ambik cuti teman kamu. Kamu tak mampu buat camtu ke? Sama jugak kerja. Tak gitu? Dan cuba la fikir sendiri apa yang bole diubah bagi ayah kamu rasa yang kamu betul-betul sayang kat ayah. Love is meant to be felt, need to be proven, have to be shown, tak cukup sekadar cakap 'saya sayang ayah. i love you daddy' or whatsoever. Bagi duit tiap-tiap bulan tu tak cukup tau, tu pun kalau ingat nak bagi. =.=''

Maaflah, banyak membebel pulak kali ni. Bebelan yang macam tak tentu arah pun ada. Maafkan saya. Mungkin penulisan ni tak berkesan, tak bermanfaat, tak de apa-apa, sekadar bebelan, tapi saya nak cakap lagi skali, AYAH, KASIH YANG SELALU TERABAI TANPA SEDAR. *sekarang dah sedar, jangan la abaikan lagi*

P/S: Kalau tak nak anak-anak abaikan kamu, jangan abaikan orang tua kamu, walau seremeh-remeh perlakuan. Nanti Allah bayar CASH!


P/SS: Ayah mungkin tak reti nak tunjuk kasih sayang macam ibu, tapi itu bukan bermaksud kamu pun kena tak reti tunjuk kasih sayang kat ayah.


P/SSS : Kali ni takde hadis atau ayat Quran.. Maaf.




4 comments:

  1. alhamdulillah...great umi..terkesan aku baca..jazakillah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah. mekasih baca. Jazakillah khayr farah. =D

      Delete
  2. sama2..hehe.kau ad logam menulis umi..alhamdulillah gna logam 2 utk jalan Allah..keep it up ya!:D

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh, tak perasan selama ni ada logam. hehe. Alhamdulillah. mekasih2. =D InsyaAllah, akan cuba y terbaik, lillahi taala. ;)

      Delete