Tuesday 26 June 2012

Oh, Itu Untukku! #2 ; Belum Tibakah Waktunya?

Oh, Itu Untukku #2? Yang pertama mana? Hehe. Sebenarnya yang pertama dah dipostkan dengan tajuk Syahdunya ayat itu. Dan saya mengambil keputusan untuk menukar tajuk kepada Oh, Itu Untukku. Tau kenapa? Tak? Tak pe la, tak penting pun tajuknya. Yang penting apa yang saya nak kongsikan. Ayat cinta dari Allah. ;) InsyaAllah.

"Belum tibakah waktunya bagi orang-orang yang beriman, untuk secara khusyuk mengingat Allah dan mematuhi kebenaran yang telah diwahyukan (kepada mereka), dan janganlah mereka (berlaku) seperti orang-orang yang telah menerima kitab sebelum itu, kemudian mereka melalui masa yang panjang sehingga hati mereka menjadi keras. Dan banyak di antara mereka menjadi orang-orang fasik." (Al-Hadid : 16)

Wahai kawan-kawan, tidakkah kamu rasa tertembak? (baca dengan suara garau dan perlahan-lahan) Allah cakap apa kat kita?

1. Belum tibakah waktunya bagi orang-orang yang beriman untuk secara khusyuk mengingat Allah dan mematuhi kebenaran yang telah diwahyukan?

- Kalau sekarang bukan masanya, bila lagi? Sedarkah kalian bahawa kita kesuntukan masa? We are running out of time! The time is running out, the time is running out~~~ (nyanyi lagu muse.) Ok, kembali serius. Benda ni bukan main-main eh. Asbabunnuzul; sebab turun ayat ni?

Diriwayatkan oleh Ibnu Abi Syaibah dan Ibnu Abi Hatim dari Abdul Aziz bin Abi Ruwad dan Muqatil, ia berkata ; bahwa ayat ini diturunkan berkenaan dengan para sahabat Rasulullah yang saling tertawa dan bergurau senda secara berlebihan. Maka dari itu, turunlah ayat ini. (Lubabun Nuqul ; 187)

Allah turunkan ayat ini dulu-dulu lagi. Digelar sahabat Rasulullah, maksudnya hidup sezaman dengan Rasulullah. Apa yang buat kita tak terasa dengan ayat ni? Kita sekarang lagi banyak hiburan, senda gurau, ketawa apatah lagi *berkuda-kuda syaitan masuk mulut sebab gelak tebahak-bahak* Dengan Euro nya, K-Pop nya, Movie Omputeh nya, Movie Melayu pun lebih kurang sama dan macam-macam lagi. Bukankah dah takde masa untuk semua tu? *pesanan untuk diri sendiri* Sesungguhnya masa lapang tu ujian dari Allah. Guna elok-elok. Sekali lagi nak ulang, Belum tibakah waktunya bagi orang beriman untuk secara khusyuk mengingat Allah? Khusyuk. Ngerti kamu? *ngerti-ngerti*

2. Dan janganlah menjadi seperti orang-orang yang telah menerima kitab sebelum itu.Mempunyai masa yang panjang dan hati menjadi keras serta ada yang menjadi fasik.

- Siapa mereka sebelum kita? Bani Israil (tafsir At-Tabari) Yahudi dan Nasrani (tafsir Ibn Kathir). Dipanjangkan waktu antara Bani Israil dan Musa a.s, tapi apa yang terjadi? Dan Yahudi dan Nasrani pulak, apa yang terjadi? Mereka ubah isi kitab sesuai dengan kehendak diri. Dannnnnn, seandainya kita membiarkan diri kita terleka dengan dunia, mungkinkah kita jadi seperti mereka? Nauzubillah. >_< Allah dah pesan JANGAN, so JANGAN.

Rasanya cukup ni pesanan untuk hari ni. Mungkin cara penyampaian tak berkesan, tapi cuba renungkan sendiri apa yang Allah cakap kat kita. Dan set in mind, "Oh, Itu Untukku". Special dari Allah untuk saya,  untuk awak, dan untuk kita.

*** Mungkin sekarang ramai yang bertanya, bila kita nak dapat pemimpin macam Dr Morsi, (MasyaAllah, Tabarakkallah.).Sebelum kita tunding jari dan salahkan pemimpin, apa kata kita tunding jari kat diri sendiri dan tanya, LAYAKKAH AKU nak dapat pemimpin hebat macam tu dengan keadaan aku sekarang? Ali pernah ditanya oleh seorang pemuda, kenapa masa kepimpinan dia tak macam khalifah lain? Apa jawapannya, "Kerana pemuda pada zaman Abu Bakar dan Umar, pemudanya seperti aku, dan pada zaman aku pemudanya seperti kamu". Kamu terasa? Saya terasa so kamu sila terasa jugak *ini adalah paksaan* Oleh itu, kita sama-sama perlu usaha membentuk individu muslim, sebelum terus nak melompat ke arah kerajaan muslim tu.

Kalau kita pun belum lagi individu muslim sebenar, kenapa harus ditunding jari pada insan lain. Tanpa individu muslim, takkan ada baitul muslim, masyarakat muslim, kerajaan muslim, khilafah islam, empayar islam dan islam sebagai ustaziatulalam. Tanpa tapak yang kukuh, rumah takkan berdiri megah. ;)

Sungguh, belum tibakah masanya?

No comments:

Post a Comment