Tuesday 19 June 2012

Oh, Itu Untukku! #1

Baiklah. Harini dengan rasminya membuka ruangan baru untuk blog cumil saya. Tujuan ruangan baru ni? Saja nak share. Disebabkan saya tak macam blogger lain yang baaaaannyyyaakkkkk idea untuk disampaikan, saya kena cari alternatif untuk terus menerus menyampaikan kebenaran. Kalau tak, hmm. Hanyuttt ku terbuai~~~~ Bukan ke kalau kita menyampaikan sesuatu, benda tu akan sampai kat hati kita dulu? *ke saya je perasaan macam tu. hmm*

"Dan tetaplah memberi peringatan, kerana sesungguhnya peringatan itu bermanfaat bagi orang-orang mukmin" (Ad-Zariyat : 55)

"Mengapa kamu menyuruh orang lain (mengerjakan) kebajikan, sedangkan kamu melupakan dirimu sendiri, padahal kamu membaca kitab (Taurat)? Tidakkah kamu mengerti?" (Al-Baqarah : 44)

Jadi apa yang kamu mengerti? *soalan buat diri sendiri*

Hari ni nak share dua ayat campur yang kat atas tu dua jadi empat la ek. Takpe kan? *angkat-angkat kening*

Perkongsiaan hari ni ;

"Dan tidaklah mereka memperlihatkan bahawa Allah yang melapangkan rezeki bagi siapa yang Dia kehendaki dan Dia (pula) yang membatasi (bagi mereka yang Dia kehendaki). Sungguh, pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi kaum yang beriman." (Ar-rum : 37)

Bila disebutkan tentang rezeki, apa yang terlintas di fikiran? Wang, harta, pangkat.Exam result gempak. *Aku kaya aku kaya*. Tu je ke rezeki? Bapak bapak, ibu ibu, jangan disempitin pikiran kalian ya, rejeki itu nggak datang dalam bentuk uang atau harta sahaja. ;)
-Ramai kawan soleh/solehah juga rezeki
-Kesihatan yang baik itu rezeki
-Hati yang tenang itu rezeki
-Anak-anak dan pasangan soleh/solehah juga rezeki
-Makanan yang baik juga rezeki
-Teguran membina itu rezeki
-Hidayah Allah, rezeki paling berharga. MashaAllah. Tabarakallah!

Kenapa begitu? Sebab, kalau rezeki tu hanya wang dan harta, kita takde rezekila hari-hari? Lagi-lagi saya ni duduk kat rumah, mana nak dapat duit tiap hari, kesian saya tak berezeki. Begitu?

"Allah-lah yang menciptakan kamu dari keadaan lemah, kemudian Dia menjadikan (kamu) setelah keadaan lemah itu menjadi kuat, kemudian Dia menjadikan (kamu) setelah kuat itu lemah (kembali) dan beruban. Dia menciptakan apa yang Dia kehendaki, dan Dia Maha Mengetahui, Maha Kuasa. (Ar-Rum : 54)

Ini untuk renungan bersama. Kalau tak terkesan di hati bila baca ayat ni, sila baca berulang kali sampai kamu rasa terkesan tapi bukan bosan tau. Soalan saya, bila kita lemah? Dari awal penciptaan kita lagi sampai bila-bila pun sebenarnya. Bila kita kuat? Sekarang *pulak dah*. Kenapa? Sebab kamu sedang membaca coretan saya. HAHA. *maaf* Sebab sekarang kita muda, kita punya akal yang sihat, kita punya anggota yang cergas. Jadi, apa fungsi kita ada semua tu? Ada akal, ada anggota, ada kemudahan-kemudahan berkomunikasi (blog, facebook,twitter, etc2) ada ilmu. Apa guna semua tu? Sila jawab sendiri eh, saya cuma perlu ingatkan, kita hidup di dunia sebagai abid dan khalifah. Sila tunaikan tanggungjawab kita. ;) And bila kita lemah kembali? Bila dah ada ubannnn. *NOOOOO* Maksudnya, semakin meningkat usia, semakin lemahlah anggota kita, macam orang-orang tua. Kudratnya kurang berbanding yang muda. Kamu bole lihat dan fahamkan apa yang Allah maksudkan? Jadi, guna kesempatan masa kuat ni untuk berjuang sehabis mungkin di jalanNya. Siapa tahu, kita tidak sempat pun untuk ke fasa "beruban" itu. Kan?

Rasanya cukupla bebelan setakat ni. InsyaAllah, esok-esok saya bebel lagi.

P/s : So, ruangan ni basically untuk share ayat-ayat cinta dari Ilahi. Ayat-ayat cinta Dia bukan untuk sorang-sorang je feeling, touching, tapi untuk diSHARE beramai-ramai. InsyaAllah. Semoga ada manfaatnya. ;)


P/s : Sekiranya ada perkongsian sila kongsikan. Seandainya ada kekurangan atau kesilapan, mohon tunjuk ajar sahabat sekalian. Jazakumullah khayr. ;D

"Dan tetaplah memberi peringatan, kerana sesungguhnya peringatan itu bermanfaat bagi orang-orang mukmin"

No comments:

Post a Comment