Saturday 21 April 2012

Muhasabah Diri #1

Rasa-rasanya, kita ni sombong tak? Jom tengok ciri-ciri orang sombong.


  1. Cepat melahirkan sifat marah. - Kamu cepat marah tak? Haa~
  2. Suka memotong percakapan orang - Pernah buat tak? Hmm~
  3. Suka bermujadalah (bertegang leher) - Slalunya perempuan la. Suka carik gaduh. Yeke? Lelaki pun sama jugak.
  4. Nampak di mukanya tanda tidak senang jika sesorang lebih darinya dalam satu majlis. - Kita macam ni tak?
  5. Bercakap meninggikan suara. - Slalu buatkan?
  6. Pantang ditegur. - Baik sangat ke kamu tu? ISH3. *geleng laju2*
  7. Tidak ada tanda-tanda kesal di atas kesalahan. - Jangan biar hati kita sampai ke tahap ni.



Dalam sehari, berapa lama masa yang kita bazirkan tanpa manfaat buat diri dan orang lain? Sendiri kira ye. Jadi apa salahnya kita ambik beberapa minit untuk muhasabah diri. Merenung balik di mana kekurangan yang perlu diperbaik dan bagaimana cara untuk lebih dekat dengaNya sekali gus menjadi hamba yang HEBAT *oh yeaahhh!* di sisiNya. Allah dekat dengan kita, jangan kita pulak yang jauhkan diri. RUGI!

"Sesungguhnya Allah tidak melihat gambaran lahir amalan atau rupa kamu tetapi Allah melihat hati kamu" - Rasulullah saw.

Allah melihat hati. Kadang-kadang kita boleh je nak action depan orang. Tapi dengan Allah nak action lagu mana? *=O*  Fikir balik, kita ni ikhlas tak. Jangan pergi nilai orang lain pulak. Tiba-tiba orang buat baik kita pergi cakap "eleh, baik action la tu." Jangan. Saya tak ajar buat cam gitu eh.

Sabda Rasulullah SAW;
 "Iman itu bukanlah angan-angan, bukan pula ucapan, tetapi sesuatu yang menetap di dalam dada dan dibuktikan dengan perbuatan"


"Tidak akan masuk syurga jika dalam hati seseorang, walaupun sedikit, memiliki rasa sombong" (HR Muslim)

Kesimpulannya, jangan biar hati kita dihinggapi penyakit sombong tanpa kita sedar. And kalau dah sedar, cepat-cepat mintak ampun dari Allah. Allah kan Maha Pengampun. Check balik diri kita, ada tak ciri-ciri orang sombong. Kalau takde, Alhamdulillah. Kalau ada, cepat-cepat berubah sebelum terlambat. InsyaAllah. Sesungguhnya Allah tahu apa yang ada di dalam hati kita.

No comments:

Post a Comment