Tuesday 1 May 2012

Bicara Hari Cuti; Apa Plan Kamu?

May datang lagi. =D Sudahkah kamu mengucapkan syukur? Alhamdulillah. Allah masih panjangkan usia kita. 1 May 2011 hingga 1 May 2012, setahun tu. Rasa sekejap je kan? Saya pun rasa sekejap sangat. Tahun lepas masa ni saya kat KTT. Buat A-level which i didn't pass the cut off points. For that reason, saya ada masa yang sangat panjang di rumah sebelum fly ke Indonesia. Weeee~ *muka bahagia* Tak lepas cut off points is not the end of the world tau. It's a beginning of a brand new journey I supposed. Betul, kalau dulu otak saya fikir saya bakal ke India je. Saya buat mental preparation yang mantap. *cheyy* Saya bagitau diri saya, saya bakal ke India, India, India. India je memanjang.

Tak salah merancang, kerana rancangan manusia itulah usaha. Tapi perancangan Allah adalah takdir dan sesungguhnya Allah lah sebaik-baik perancang. Tanpa disangka-sangka, bukan takdir saya ke India. *penat je kan prepare otak. India la sangat* InsyaAllah saya bakal ke Indonesia. Which i feel very happy about it. Tak tipu, seriously saya happy yang teramat. Sebab kat Indonesia boleh shopping. *Haha.* Tak, tipu je. Saya happy dan rasa bahagia sebab saya belajar banyak perkara dari kegagalan saya. Hidup tak selalunya diuji dengan kejayaan. Kalau berjaya memanjang, kita hanya akan kenal erti syukur, tapi bukan redha. Dari kegagalan saya belajar erti redha pada setiap ketetapan yang Allah tentukan. Dan, tarbiyah di Indonesia khabarnya sangat hebat *sila cemburu dengan saya*.

Pengalaman saya tak menarik, saya bukan student hebat pun. So tak nak cerita lebih-lebih. *sengih cam kerang busuk* Tapi, sekali lagi saya nak ulang. Rancangan manusia adalah usaha dan perancangan Allah adalah takdir. So, apa yang dah korang plan untuk hari ni? Hari ni kan cuti. Mesti dari minggu lepas lagi dah plan macam-macam.


Antara yang berkemungkinan masuk dalam perancangan;

1. Bangun lewat. Kalau bole tak nak bangun sampai esok sebab pagi tadi tengok bola. Ek?
2. Dating ngan boyfriend/girlfriend
3. Lepak ngan kawan-kawan
4. Pergi tengok movie.
5. Balik kampung jumpa mak ayah
6. Pergi jalan-jalan ngan family
7. Menonton tv sampai tv tu pun rasa nak tutup diri sendiri, bosan tengok kamu. ye tak?
8. Online sepanjang hari.
9. Cuba resepi baru *saya paling suka aktiviti ni*
10. Shopping. *nak ikut!!!*

Ok, tak nak senarai banyak sangat. Sebab saya tak tahu plan orang. Lagipun, saya tak tahu harini cuti. Maklumla dah lama cuti kat rumah, cuti tak cuti, sama je. Bila ayah tak pergi kerja baru tau ni 1 May. =O

Kalau hanya itu plan kita, sila malu pada diri sendiri. Sila malu pada Allah. Allah tidak cipta kita manusia untuk bersuka ria. Bukan untuk bercuti. Ni cuti kerajaan bagi. Jadi hamba Allah tak pernah ada cuti tau? Sampai kamu tinggalkan dunia ni. Masa tu bolehlah cuti puas-puas.

Saya tak berniat nak menjatuhkan sapa-sapa or mengatakan rancangan mana-mana pihak tak bermanfaat. Tapi saya rasa, balik kampung jumpa mak ayah tu sangat sikit bilangan pelakunya. Yang lain tu wallahu'alam. Tapi nak kata jugak, GERENTI BANYAK YANG KELUAR DATING!!! *stress+emosi* 

Cuba tanya diri kita, kenapa rancangan kita sedakar duniawi? Ke mana kita campakkan akhirat? Kenapa harus akhirat di kemudiankan? Hanya kerana akhirat itu datangnya selepas kematian?

Ambillah dunia untuk akhirat bukannya bazirkan akhirat demi dunia. Kita harus bijak memilih. Kita juga perlu pandai merancang. Bukankah merancang itu usaha? Dan bukankah Allah melihat pada usaha kita. Jika usaha kita hanya untuk dunia, apa yang mampu kita persembahkan pada Pencipta kita kelak? *iskiskisk sambil lap hingus*

Apa kata kita ubah sikit plan kita jadi lebih kurang cam gini ;

1. Qiamullail. Daripada bangun tengok bola, baik bangun dating dengan Allah. Takde alasan 'takleh qiam, nnti pergi kerja mengantuk' sebab harini cuti.


2. 'Dating' atau 'lepak' dengan mad'u/naqibah/akhwat/ikhwan/murabbi


3. Pergi rumah-rumah kebajikan. Lawat mereka-mereka yang kurang bernasib baik. Bukankan syukur pada yang lebih rendah itu dengan bermurah hati pada mereka?


4. Balik jumpa mak ayah ni buat la kalau sempat dan mampu. Sian diaorang, lagi2 yang dah tua. Rindu kat anak and cucu. Korang je tak rindu mak ayah. Tak gitu. Rindu buah hati je kerjanya.


5. Rehlah bersama keluarga. =D *sama la kiranya ngan jalan jalan tu. saja je* Tapi ingat, tempatnya kena pilih baik-baik ye kawan-kawan.


6. Tengok tv, tengok rancangan islamic. Tak pun, bagi yang rajin download ceramah-ceramah kat youtube, tengok la harini. Selalu busy kan, tak sempat tengok. Hari ni tengok 10 terus. *menonton tv boleh, tapi jangan biar hati seronok pada perkara yang sia-sia. bahaya untuk iman*


7. Online boleh, shopping pun boleh tapi niat kena betulkan. Fikir balik, kalau tak mampu fikirkan niat nak online or shopping tu kerana Allah, sila batalkan rancangan anda dan fikir perkara lain yang insyaAllah diredhai.

Cukuplah ni. Tapi ingat, saya tak paksa buat sume ni tau. Saya cuma bagi cadangan. Untuk memperbaiki dan mengingati diri sendiri dan kamu-kamu yang saya sayang. =D

Kalau kamu rasa tak seronok hidup berlandaskan Islam, Islam ni menyekat setiap apa yang kamu nak buat, kamu rasa terasing bila ikut semua peraturan Islam, sila ingat bahawa Islam itu datang dari sesuatu yang asing dan akan kembali asing seperti permulaannya. Jadikan diri kita ni dalam golongan ghuraba' (asing) agar kita orang yang beruntung. Indah dunia ni sementara, so bila rasa macam berat hati nak tinggalkan keseronokan dunia, pujuk hati kita dengan mengatakan, "Takpe-takpe. Tak boleh buat sekarang sebab Allah tak redha. Syurga ada, kena kejar redha Allah kalau nak dapat syurga" *well, it works on me.hmm*

Syaitan akan sentiasa berusaha menggoda kita untuk lupakan Allah dalam setiap perancangan kita. Jadi jangan biarkan syaitan menang. Kerana tempatnya di neraka. Kita tak mau kan, jadi teman seangkatan syaitan?

Mungkin hari ni dah hampir tiba ke penghujungnya. So, yang dah terlepas tu jadikan pengajaran. Dan ini sekadar peringatan di dalam perkongsian. Sila cari redha Allah dalam setiap perancangan kita. Sedangkan niat yang baik itu sendiri sudah dikira sebagai satu kebajikan apatah lagi jika disertai dengan kelakuan. Jadi, lepas ni, rancang cuti anda sebaik-baiknya ok? *wink*



AMARAN 

 Dunia bukan untuk bercuti-cuti. Dunia bukan untuk berehat. Dunia bukan tempat bersenang lenang. Kalau dunia tempat bersenang lenang, baik panggil syurga ye tak?

No comments:

Post a Comment