Friday 8 November 2013

Maaf Kalau Saya Berwajah Kelat.

Orang jauh mungkin tak perasan, orang dekat mungkin ada yang perasan dan mungkin ada yang tak perasan. Tapi, lately saya sangat cepat hilang kesabaran dan kadang kala menunjukkan wajah yang kurang enak dipandang. I am sorry, truly sorry. Bukan marah kat siapa-siapa, bukan benci bukan tak suka. Cuma tolong jangan mentrigger kemarahan atau menguji kesabaran dengan aksi-aksi kurang bijaksana.

Diri ini masih punya banyak kekurangan. Sabar masih kurang, marah masih tidak mampu ditahan, hati masih merasa tertekan. Banyak dan banyak lagi benda kecik yang mampu meng-stresskan jiwa raga ni. Even ngan kucing pun boleh gaduh besar. Diaorg kucing Mi, kucing. =_='' Nasib baiklah diaorg tak reti nak berkecil hati bila kena tengking.

Kadang-kadang hati bertanya, "kenapa susah sangat eh?"
Nak kena fikir ini nak kena fikir itu, terkejar ke sana berlari ke situ, ke sana ke sini. Tak masuk nak fikir apa orang kata, apa hati mahu, macam mana yang Allah redha. Semuanya seakan bergerak ke tiga arah yang bertentangan.

Nak memuaskan hati semua orang, susah. Nak memuaskan hati sendiri, payah.

Tak di nafikan ada segelintir pihak yang sangat menguji kesabaran. Kadang-kadang. Tak faham kenapa perangai begitu. Sungguh tak faham.

Saya masih kurang bijak mengawal emosi. Masih belum mahir dalam bereaksi. Masih bercakap ikut kehendak hati.

Memang banyak kena fikir atau sendiri yang membanyakkan benda nak difikir?

Persiapan bagaimana? Penat memikirkan persiapan untuk sehari terlupa persiapan untuk kedepannya. Bersungguh memikirkan benda yang kurang pasti, tapi mati kadang terus dilupa padahal mati itu pasti.

"Verily, in the remembrance of Allah do hearts find rest" (13:28)

Allah ilhamkan seorang teman untuk bertanyakan sesuatu, untuk saya kembali sedar dengan ayat diatas. Bercakap pandai Mi, sendiri kena buat dan ingat. Hanya dengan mengingati Allah hati kan menjadi tenang. Itu janji Allah. Allah tak pernah menipu, tak pernah bagi harapan palsu.

Dan betul, hati jadi tenang, fikiran pun tak buntu. Selama ni dok mengusutkan fikiran, mengikut sangat kata hati. Ish ish ish.

This is my choice and i pray may it be the best for my dunya and akhirah especially.

Ya Allah, mudahkan urusan-urusan kami, jangan Kau persulitkan. Iringi langkah kami dengan redhaMu dan berkatilah. Limpahkan rahmat dan kasih sayangMu pada kami dan semua insan-insan yang berusaha memudahkan urusan ini buat kami. Balaslah kebaikan-kebaikan mereka dengan kebaikanMu kerana kami sendiri pasti tidak mampu untuk membalasnya.
Ya Rabb, jangan biar iman kami goyah kerana urusan ini, andai tersasar niat kami, luruskan, andai tersilap langkah kami, betulkan. Ya Allah Ya Allah Ya Allah. Cuma Kau yang Maha Tahu, Maha Mendengar dan Maha Mengetahui. Cuma Kau tahu susah senang senyum tangis kami dalam menguruskan dunia untuk akhirat kami.

No comments:

Post a Comment