Wednesday 4 December 2013

Saya Si Mat Jenin -_-

"Fail lagi la. -_-. Kenapa Allah asyik uji dengan fail je? Salah ke kalau saya rasa macam tu?"
"Haritu masa awak lulus semua paper awak tanya, Allah tak sayang dah ke sebab Allah luluskan je. Kali ni Allah bagi fail awak tanya kenapa. Awak rasa kenapa?"
"Sebab Allah nak cakap Dia still sayang? Ke? Hehe. Ke sebab saya banyak buat salah so Allah nak balas kejahatan tu?"
"Yakinlah, Allah sentiasa sayang. Kalau rasa jauh tu, kitalah yang menjauh, bukan Allah. 'Dan sungguh, Kami telah menciptakan manusia dan mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, dan Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya'.(Al-Qaaf :16). Allah dekat sangat, Allah tahu apa yang awak bisikkan dalam hati. Allah tahu apa niat awak semasa awak study. Allah tahu niat awak masa awak jawab soalan exam. Allah tahu semua Mi. Kalau nak cakap sebab Allah nak balas tu tak tahu la nak cakap macam mana. Wallahualam"
"Kadang-kadang saya rasa macam nak give up. Kalau jadi baik, Allah uji banyak. Kalau jadi jahat, Allah tak uji sangat pun. Tapi rugilah saya kalau macam tu kan. Kerana dunia saya lepaskan akhirat tu."
"Betul, rugi sangat kalau awak menyerah kalah macam tu je. Syurga tu nikmatnya lebih daripada lulus exam."
"Hehe. Tau."
" Mesti ada sebab kenapa awak fail tu. Jap, awak ingat lagi tak apa yang awak study haritu? Ke lupa dah sebab dah exam?"
"Mungkin dah lupa. Haha. Betullah tu, Niat study tu sendiri dah salah. So lepas exam lupa terus. Rasa macam tak amanah pulak."
"Kenapa rasa macam tu?"
"Sebab Allah suruh jadi Doctor. Doctor kerja handle patients. Tapi apa yang saya study, saya ingat untuk jawab soalan exam je. Tu pun ingat separuh hati ke. Sebab tak faham betul-betul pun. Padahal penting sangat untuk koas dan ke depan nanti. Hmm. Hmmmmm."
"Bagus lah kalau sedar. Lepas ni, study betulkan balik niat, kalau niat nak lulus je, insyaAllah lulus tapi rugilah, lulus sia-sia. Tapi kalau niat nak lulus je then Allah bagi gagal, Allah sayang lagi tu, Dia taknak awak lulus sia-sia. Tapi, kalau awak tak study sungguh-sungguh, macam mana Allah nak tolong. Ingat 1 sunatullah, 9 nasrullah."
"Hmm, ingat-ingat. Saya siap tampal kat dinding tempat study lagi. Mungkin usaha saya tak mencapai 1 tu lagi. Sebab tu yang 9 pun tak sampai lagi. Takpe, insyaAllah lepas ni cuba lagi."

**************

Allah itu dekat. Amat dekat. Kita je yang selalu lari jauh.
Allah sayang, sebab tu Allah datangkan ujian.
Betulkan niat. Syurga tu jauh lebih best dari dunia.
Allah takkan ubah nasib sesuatu kaum melainkan mereka yang mengubah nasib mereka sendiri.
Tak boleh selalu fail exam,takut nanti mendatangkan fitnah pada dakwah dan tarbiyyah.
Tak study tapi mengharap lulus samalah seperti Mat Jenin.

-Sabarlah dalam taat. Ikhlaslah dalam amal dan redhalah pada setiap ketentuan.-

P/s : Tak lulus exam ni cemana nak balik Malaysia nak g kursus nikah? Cemana cemana? Ce bagitau. 

P/ss : "Tu la ko Mi, fikir nak kuruskan badan je. Study ntah kemana mana." <--- Siryes tak membantu LANGSUNG!

No comments:

Post a Comment